We krabbelen uit de crisis en de schrik zit er goed in. En daarom zijn veel organisaties nog steeds druk met het drukken van de kosten. En aangezien de personeelkosten bij veel organisaties een groot deel van het budget opsnoepen, wordt daar druk in gesneden. De automatische periodiek wordt bevroren, de inflatiecorrectie vergeten, de kosten voor woon-werkverkeer worden geschrapt, de kosten voor training en opleiding worden gehalveerd, de kantine wordt soberder, het jaarlijkse personeelfeest verdwijnt en zo voorts.
Heeft dit echter wel zin? Nee, het kost alleen maar geld. Waarom? Omdat mensen als mensen reageren. En als de organisatie aan de beloning komt, dan heeft dat meteen invloed op de motivatie en satisfactie. Lagere motivatie geeft minder productiviteit, het verzuim stijgt en ook het verloop neemt toe.
Wat kost 1% minder productiviteit? Wat kost 0.5% meer verzuim? Wat kost 2% meer verloop? De meeste zaken zien we pas als de controller zo rond februari met een bezorgd gezicht de boardroom binnen komt. En de reactie? Inderdaad, weer snijden in de personeelkosten en zo is de weg naar het einde ingezet.
Aan de andere kant is het zo dat er binnen de personeelkosten zeer veel verspillingen zitten. Het aantrekken van een nieuwe medewerker kost, inclusief het inwerken, al snel een jaarsalaris. Als de medewerker die vervangen moet worden niet was vertrokken, dan had dat al snel enkele tienduizenden euro’s gescheeld. Want voordat die medewerker aangaf te vertrekken, was hij al op zoek, waarschijnlijk omdat hij zich niet meer op zijn plaats voelde, de functie hem niet meer motiveerde (wat geldt voor 70% van de werkende beroepsbevolking). Als de organisatie dat had geweten en tijdig had ingrepen, dan waren er duizenden euro’s bespaard.
Werken alle medewerkers de hele dag optimaal? Uit onderzoek blijkt dat de meeste medewerkers op 70-80% van hun kunnen werken, gebrek aan motivatie, verkeerde takenpakketten, verkeerde werkprocessen. Het kost handen vol geld, maar er zijn maar weinig organisaties die daar mee bezig zijn.
Opleiding en training. Daar wordt meteen driftig in gesneden, want, zo roept men: “Het haalt toch niets uit”. En ja, ze hebben nog gelijk ook, want er wordt veel getraind op zwakke punten van medewerkers. Bij de beoordeling is dat met de medewerker besproken, maar geen talent is nooit competent. Als echter getraind wordt op ontwikkelbare competenties met het oog op de toekomst, zal het rendement van training en scholing makkelijk 30% of meer zijn. Vertel dat de controller of CFO eens. Waar krijg je nog 30% rendement op geïnvesteerd geld?
Kortom, als er bezuinigd moet worden, dan kan er veel bespaard worden op de personeelkosten, maar juist door te investeren op personeel. Naar de toekomst toe levert dat veel geld op, want wat futuristen en glazenbol economen ook beweren, de employment crisis komt er aan. En dat wil zeggen dat er meer gedaan moet worden met minder personeel. Wie dat aankan, zal overleven.