Zes tips om de verkeerde medewerkers binnen te halen.

Tip 1. Vertrouw de social media.

Veel mensen hebben een of meerdere profielen op de social media. Het lijkt een uitgelezen kans om makkelijk aan kandidaten te komen. Maar, heeft iemand al een profiel omdat hij naar een baan zoekt, dan is het 99 van de 100 keer opgeleukt. Ja maar, hoor ik als zeggen, er staan referenties op en vaardigheden onderschreven door anderen. Ja, en er is ook een drukke handel in. “Als ik jou onderschrijf op Change Management, onderschrijf je mijn dan op… “

Tip 2. Vertrouw op de adviezen van andere werknemers.

Het bekende old-boys network. Leuk om je vriendje, die goede kennis, die oud collega weer iedere dag tegen te komen. Maar is hij wel zo goed als gezegd wordt? Vaak stijgt de sfeer, maar daalt de productiviteit.

Tip 3. Vraag de kandidaat naar zijn sterke punten.

Een kans voor open doel voor de kandidaat, want die zal in geuren en kleuren gaan  vertellen over zijn talenten. Vergelijk het met de verkoper van tweede hands auto’s. Dat de vijfde versnelling het niet doet en dat er een revisiemotor in ligt, dat vergeet hij voor het gemak.

Tip 4. Vertrouw op het cv.

Resultaten uit het verleden bieden, zeker bij selectie van talent, geen enkele garantie voor de toekomst. Een diploma zegt dat iemand ooit in staat was alle examens en tentamens af te sluiten, maar iedere klas had zijn slechtste student. En waarom gaat iemand op zoek naar een andere baan? Vaak omdat de vorige baan niet paste bij de talenten en competenties. Waarom zouden ze dan bij deze functie wel passen?

Tip 5. Sorteer de kandidaten op subjectieve criteria.

Het is maar al te vaak het geval. De kandidaat die de motivatiebrief door een getalenteerde tekstschrijver heeft laten maken een het CV door een reclamebureau valt meer op dan de zeer begaafde kandidaat die het liever zelf en zonder al te veel franje doet.
Maar ook leeftijd, naam, foto geven al snel de neiging om de sollicitatie op de stapel: “Prullenbak” te leggen. Zeker geen reden meegeven, want dat geeft weer lastige telefoontjes.

Tip 6. Ga in zee met een extern bureau.

De recruitment bureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. Paddenstoelen zie je meestal in de herfst en dat had een teken moeten zijn. De goede niet te na gesproken, de meeste bureaus zijn bemenst door marketeers en communicatiedeskundigen die een uitstekende vacature weten te plaatsen, maar bij de selectie gebruik maken van tip 1 tot en met tip 5.

Schrijf als eerde een reactie